پلاک 14
پلاک 14
دستنوشته ها ی یک خبرنگار

سفر علی لاریجانی بعنوان رئیس قوه مقننه به کشور آذربایجان درحالی صورت گرفت که این روزها خبر لغو سفر رئیس قوه مجریه کشورمان به ارمنستان به یکی از مهمترین سوژه های خبری در عرصه دیپلماتیک ایران و کشورهای آسیای میانه مبدل شده است .
درحالیکه برخی منابع ارمنستانی از عدم آمادگی بعضی تفاهم نامه ها بعنوان دلیل لغو این سفر خبرمیدهند، شواهد در عرصه تعاملات بین سه کشور ایران – آذربایجان و ارمنستان مبین مطلب دیگری دراین خصوص است که موجب نگرانی از وجود ضعف در دستگاه دیپلماسی کشورمان حکایت دارد.
بررسی آنچه طی چندماه گذشته بین این سه کشور رخ داده میتواند گوشه ای از واقعیت پنهان این رفتار را روشن نماید.
طاقچه بالاهای علی اف برای احمدی نژاد
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان طبق عرف دیپلماتیک مرسوم برای برگزاری مراسم نوروز بهمراه تعدادی از روسای جمهور کشورهایی که عیدباستانی نوروز دراین کشورهاپاس داشته میشود از الهام علی اف همتای آذری خود دعوت بعمل آورد تا دراین مراسم شرکت نماید اما علی اف با بی توجهی به این دعوت به آن پاسخی نداد .
علی اف برای رد کردن این دعوت هیچ دلیلی ارایه نکرد اما در شرایط مشابهی دربرابر دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان برای حضور در اجلاس بین المللی مبارزه جهانی با تروریسم در تهران به بهانه نشست مذاکرات صلح قره باغ در غازان دچار بهانه گیری های بچه گانه شد.
این درحالیست که نشست مذکور درست یک روز قبل از اجلاس تهران به پایان رسید و اگر تمایلی برای حضور علی اف در اجلاس تهران وجود داشت رئیس جمهور خاک جدا شده از ایران قادر بود خود را به تهران برساند تا حسن نیتش را درقبال ایران به نمایش بگذارد!اما این اتفاق هرگز رخ نداد.
این درحالیست که تحلیلگران آذربایجان چنین بی توجهی به یک دعوت رسمی که در عرف دیپلماتیک غیر معقول شمرده میشود را با رد دیدار علی اف با باراک اوباما در ترکیه مقایسه میکنند.
جنگ دیپلماتیک بین ایران وآذربایجان
اینکه آیا عدم حضور علی اف درایران چنگ و دندان نشان دادن سیاسی برای طرف ایرانی در تهران بشمار میرود یا خیر مسئله ای است که باید مقامات کشورمان رسما به آن پاسخ دهند .اما آنچه بین این دوکشور طی سالهای گذشته رخ داده قطعا حکایت از روابط غیر دوستانه بین طرفین دارد.
ازسویی آذربایجان جولانگاه معاندین نظام جمهوری اسلامی شده و خاک این کشور دراختیار مخالفان تهران ونظام اسلامی آن قرار میگیرد که ازجمله آنها حضور آشکار نیروهای امنیتی رژیم صهونیستی در باکو و فعالیت گسترده آنها برعلیه منافع ایران در خاک این کشور وهمچنین فراهم کردن نفوذ امنیتی ازطریق عوامل انسانی و غیرانسانی برعلیه تهران میباشد.
ازسوی دیگر حکومت آذربایجان به بهانه آزادی بیان رسما برعلیه منافع ملی کشورمان اقدام کرده و با حمایت از برخی گروههای تجزیه طلب شعار آذربایجان یکپارچه را باهدف تجزیه چهار استان آذری زبان شمال شرقی کشورمان مطرح مینمایند که از جمله آن میتوان به حمایت شدید دولت علی اف از تلویزیون گوناز که عملا به تریبون تجزیه طلبان تبدیل شده اشاره کرد.
ازدیگر سو درهمین کشور فعالیتهای مذهبی گروههای شیعی بشدت تحت کنترل قرار گرفته وبسیاری از رهبران جریانهای مذهبی که عمدتا با رفتار مذهبی دولت علی اف دچار تضاد شدید هستند به بهانه رابطه با ایران زیر ذره بین امنیتی قرار گرفته و بعضا تعدادی از آنها مدتها بدون هیچ مدرکی به زندان می افتند.
گردانندگان دولت آذربایجان براین باورند که ایران درمسایل داخلی آنها دخالت میکند اما تاکنون دلیلی براین مدعای خود ارایه نکرده اند.
آنها میگویند: حمایت آشکار اقتصادی و سیاسی ایران از ارمنستان اعلام نوعی جنگ علیه باکو بشمار میرود زیرا درحالیکه ترکیه مرزهای خود را به روی ارمنستان بسته ایران نیز باید از چنین روندی درمقابل ایروان حمایت کند تا ازاین طریق ارمنستان تحت فشار قرار گرفته و سرزمینهایی که آذریها مدعی صاحب بودن آن هستند ازاین کشور بازپس گرفته شود.
باکوبراین باوراست که اگر ایران مرزهای خود با ارمنستان را مانند ترکیه بسته بود، در این صورت، این کشور در وضعیت بسیار سنگینی قرار می گرفت و این وضعیت میتوانست به آذربایجان برای فشار بیشتر به ارمنستان کمک کند.
بیان چنین سخنانی درکنار رفتارهای اشاره شده نشان میدهد اگر هم جنگ دیپلماتیکی بین تهران و باکو وجود نداشته باشد ایران و آذربایجان نسبت به یکدیگر اعتمادی هم ندارند. زیرا هریک برای تحت فشار گذاشتن طرف دیگری دست به عملکردهای حساسیت برانگیزی زده اند .
علی اف جوگیر میشود
رئیس جمهور کشور تازه استقلال یافته آذربایجان که گویا فراموش کرده خاک کشورش از کدام ایران جدا شده علاوه براین مسئله دچار خود بزرگ بینی فاحشی نیز شده است .
زیرا برابر اسناد موجود که برخی از آنها توسط ویکی لیکس منتشر شده مقامات آذربایجان معتقد به آنچه در دیدارهای رسمی از زبانشان مطرح میشود نیستند و عمدتا دربرابر جبهه های مختلف دچار تناقض رفتار شده اند.
علی اف کوچک فراموش کرده است که رد دعوت های رسمی نقض فاحش یکی از اصول مهم دیپلماسی درجهان محسوب شده و ادامه چنین رفتاری روابط دوکشور را تحت شعاع قرارداده وممکن است به کاهش روابط سیاسی بین دو طرف منجر شودکه درنهایت این روند به ضرر کشورکوچکتر خواهد بود.
برابر همین اسناد باکو رفتار متناقض مشابه در برابر ایران را با مسکو نیز به اجرا گذاشته است و نزدیکی دیپلماتیک تهران و مسکو دربرابر باکو میتواند حلقه فشار به این جمهوری تازه استقلال یافته  را دربرابر مسایل مبتلا به آن ازجمله مناقشه با ایروان تنگ تر نماید.
ازسوی دیگر علی اف کوچک فراموش کرده است که این فقط ایران نیست که با باکو برسرمواضع جدی سیاسی دچار مشکل است زیرا کشورهای اطراف آذربایجان عمدتا دارای مشکلات قابل توجه با باکو هستند و روند موجود دربرابراین کشورها میتواند به تشکیل جبهه متحد علیه آذربایجان منجر شود.
اشتباه ایران دربرابر علی اف
درحالیکه ایران تلاش مینماید با دعوتهای پی آپی حسن نیت خود را به حکومت آذربایجان نشان دهد علی اف کوچک با موضع گرفتن علیه تهران و نمایش رفتارهای خصمانه به مقامات کشورمان میخواهد این پیام را برساند که برای حضور پای میز مذاکره خواهان امتیازات بزرگتری از ایران ازجمله دیدار ومذاکره با مقامات بالا دست کشورمان است.
دربرابر این زیاده خواهی باکو از تهران سفر اخیر رئیس مجلس نه تنها توجیه سیاسی ندارد بلکه نشانه وجود اختلاف بین قوای مقننه و اجرائیه به شمارمیرود این درحالیست که اختلاف نظرهای داخلی نباید در ارتباطات دیپلماتیک  اثر خود را نشان دهد. مگر آنکه لاریجانی دراین سفر حامل پیام ویژه ای از تهران به باکو باشد که براساس آن عزت ایران در برابر خاک جدا شده از میهن به نمایش گذاشته شود.
این درحالیست که اتمام حجت با باکو گزینه ای بودکه میتوانست از سفر لاریجانی و پیام این سفر به آذربایجان درنگاه اول برداشت شود اما لغو سفر احمدی نژاد درست پس از اتمام این سفر به ایروان پیامی غیر ازاین را به نمایش گذاشت که آنرا به نوعی کوتاه آمدن دربرابر خودبرتر بینی های علی اف میتوان قلمداد کرد.
حال وقت آن است که دستگاه دیپلماسی کشورمان صراحتا به افکار عمومی پاسخ دهد:
1-    برای مقابله به مثل در برابر این زیاده خواهی های باکو چه پاسخی در آستین دارد؟
2-    هدف از سفر لاریجانی در این مقطع به باکو چه بوده و ماحصل دیدارهایش با مقامات آذربایجان چه انتفاعی برای تهران بهمراه داشته است ؟
3-    چرا درچنین شرایطی تهران لغو سفر رئیس جمهور به ایروان را در دستور کار خود قرار داده و هدف از آن چه میتواند باشد؟
 


نظرات شما عزیزان:

منصور
ساعت18:17---25 تير 1390
عاقبت او ظهور خواهـــــــــــد كرد
خاك را غرق نور خواهد كرد
روزي از اين كوير،اين برهـــــــــوت
ابر رحمت عبور خواهــد كرد
میلادامام عصر (عج) قطب عالم امکان مبارک


منصور
ساعت19:22---17 تير 1390
سلام
منظورم اينه كه دوست داشتيم آقاي لاريجاني كه به عنوان نماينده مجلس ام القراي اسلام تشريف ميبرن اونجا يه نظري يه پيامي يه ابرازوجودي بكنن در اين رابطه .البته الله اعلم


منصور
ساعت16:50---16 تير 1390
سلام رفيق

منهم با شما موافقم.نكته اي ديگه ايي كه دوست داشتم تو مطلبت بخونم در رابطه با محدوديتهاي اعمال شده در اين كشور برعليه زنان محجبه بود و اينكه زمزمه ي تصويب قانون منع پوشش اسلامي هم درپارلمان آذربايجان به گوش ميرسه.پاسخ:آقا منصور هنوز کاری نمیکنیم و دنبال حق وحقوق مملکت خودمونیم میگن دخالت میکنید وای به روزی که بگیم بگذارید حجابشون رو خودشون انتخاب کنن....


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









نوشته شده در تاریخ چهار شنبه 15 تير 1390 توسط علی جعفری

برچسب ها: الهام علی اف علی لاریجانی محموداحمدی نژاد تهران ایروان باکو عقب نشنی  جنگ سرد 
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin